Jenever- en likeurproducent Lucas Bols brengt zijn aandelen woensdag voor 15,75 euro per stuk naar de beurs in Amsterdam. Daarmee lijkt het bedrijf direct te verwijzen naar zijn eeuwenoude historie. De eerste jenever van Bols werd in 1575 in Amsterdam gestookt.
Met de begin dit jaar aangekondigde beursgang haalt het moederbedrijf van merken als Bols, Bokma, Pisang Ambon en Coebergh in ieder geval 128 miljoen euro op. Via een zogeheten overtoewijzingsoptie kan dat bedrag nog oplopen tot 147 miljoen euro.
Het huidige Lucas Bols ontstond in 2006 doordat investeerder AAC Capital samen met het management van het bedrijf de likeuren en gedestilleerde dranken overnam van het Franse Rémy Cointreau.
Bestuurders en managers van Bols verkopen bij de beursgang met 105.000 aandelen 10 procent van hun belang. Het overige aanbod van 8 miljoen aandelen betreft nieuwe stukken.
Bestuursvoorzitter Huub van Doorne liet weten “opgetogen” te zijn over “de grote belangstelling” onder beleggers voor zijn bedrijf. “We kijken ernaar uit om onze internationale groeistrategie verder uit te bouwen en onze positie als wereldwijde autoriteit op het gebied van cocktails verder te versterken”, gaf hij verder aan.
Helft omzet buiten West-Europa
Bols richt zich met zijn likeuren en jenevers vooral op de internationale cocktailmarkt en haalt daarbij ruim de helft van de omzet buiten West-Europa.
“Jenever stond ooit aan de basis van de cocktail en verdient weer een plek in die wereld”, aldus Van Doorne. “Dat loopt bijzonder goed. Het is nog niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld, maar er staat op dat vlak nog heel wat te gebeuren.”
Groei wereldwijde merken
De omzet van Bols stabiliseerde vorig boekjaar ongeveer, op 78,7 miljoen euro. De wereldwijde merken vertoonden groei, terwijl het met de regionale merken minder ging. Volgens Van Doorne lijken de opbrengsten van die merken nu wel te stabiliseren, waardoor ze in staat zijn de verdere uitbouw van de internationale merken te ondersteunen.
Bols verkoopt ruim 20 merken in meer dan 100 landen. Bijna een kwart van de omzet komt uit Zuidoost-Azië (Asia Pacific), terwijl Noord-Amerika goed is voor 18 procent van de opbrengsten.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl